Dzewczyna w bialej  bluzce z komórką , w tle  biuro

Odpowiadamy na Wasze pytania

Sprawdź odpowiedzi na pytania dotyczące Internetowego Konta Pacjenta i aplikacji mobilnej mojeIKP, jakie najczęściej pojawiają się na Facebooku

Korzystaj z możliwości kontaktowania się w sprawie e-zdrowia na profilu „Internetowe Konto Pacjenta”.

Problemy z dostępem do konta dziecka

  1. Dlaczego nie mam dostępu do konta swojego dziecka? Co zrobić, by go mieć?
  2. Miałam/miałem dostęp do konta dziecka, ale go straciłam/straciłem. Co zrobić, by go odzyskać?

Dostęp do Internetowego Konta Pacjenta dziecka (dotyczy także aplikacji mojeIKP) ma z automatu ten rodzic, który swoim ubezpieczeniem w ZUS obejmuje dziecko. Rodzic, który ubezpiecza dziecko, udostępnia konto dziecka drugiemu rodzicowi.

Poniżej możliwe przyczyny utraty dostępu do IKP dziecka oraz środki zaradcze.

Czemu nie widzisz konta dziecka

Co należy zrobić

Twój pracodawca nie zgłosił dziecka do ZUS lub w trakcie procesu zdarzył się błąd w wypełnianiu deklaracji. Jeśli zmieniasz pracę, dziecko musi być zgłoszone do ubezpieczenia przez nowego pracodawcę.

Jeśli mimo zgłoszenia do ubezpieczenia nie widzisz IKP swojego dziecka, napisz do oddziału wojewódzkiego NFZZnajdź oddział wojewódzki NFZ. Tylko rodzic lub opiekun prawny może zweryfikować dane dotyczące dziecka!

W trakcie Twojej przerwy między jedną a drugą pracą drugi rodzic objął dziecko swoim ubezpieczeniem (nie ma znaczenia, kto zgłaszał dziecko do ZUS jako pierwszy, ale kto aktualnie to robi).

Niech drugi rodzic upoważni Cię do konta dziecka przez swoje IKP. Sprawdź, jak to zrobić.

Dziecko dopiero zostało zgłoszone do ubezpieczenia – aktualizacja na IKP może trwać do 21 dni.

Sprawdź ponownie.

Twoje dziecko ma własny tytuł ubezpieczenia z powodu:

  • odbywania praktyki zawodowej
  • zatrudnienia (jako pracownik młodociany)
  • pobierania:
  • zasiłku pielęgnacyjnego
  • renty rodzinnej.

W efekcie automatycznie rodzic traci dostęp do IKP dziecka na skutek zmiany rejestracji w systemie ubezpieczeń zdrowotnych.

Wyślij informację na adres e-mailowy ikp-pomoc@cez.gov.pl, a specjaliści z Centrum e-Zdrowia pomogą Ci odzyskać dostęp do IKP dziecka.

 

Przeczytaj: Gdzie moje dziecko

Program Profilaktyka 40 PLUS

  1. Jak zapisać się na badania w ramach Profilaktyka 40 PLUS?
  2. Czy mogę ponownie skorzystać z badań Profilaktyka 40 PLUS? Raz już się badałam/badałem.
  3. Nie widzę e-skierowania na kolejne badanie w ramach Profilaktyka 40 PLUS.
  4. Gdzie mogę się przebadać w ramach Profilaktyka 40 PLUS?

Na badania w ramach programu Profilaktyka 40 PLUS możesz się umówić:

  • przez Internetowe Konto Pacjenta (po wypełnieniu ankiety na IKP wejdź w otrzymane e-skierowanie, kliknij na „Ustal termin”, wybierz placówkę według pasującego Ci terminu, adresu czy odległości od miejsca pobytu określonego przez kod pocztowy)
  • telefonicznie pod numerem +48 800 100 101 (w godzinach 8.00–18.00)
  • w przychodni, która bierze udział w programie (Sprawdź, gdzie zrobisz badania).

Kolejne, drugie skierowanie dostaniesz automatycznie w ciągu tygodnia po upływie roku od zrobionych badań. Nie musisz w tym celu ponownie wypełniać ankiety. Będzie to skierowanie na taki sam pakiet badań jak przy pierwszym skierowaniu.

Może się zdarzyć, że – mimo upływu 53 tygodni od pierwszego badania – nie masz e-skierowania na drugie badanie. Prawdopodobna przyczyna to brak odnotowania przez przychodnię w systemie, że badanie zostało wykonane, a e-skierowanie zrealizowane.

Sprawdź swoją sytuację i dowiedz się, co robić:

Sposób wypełniania ankiety na pierwsze badanie

Minął rok i maksymalnie 7 dni

Co należy zrobić

Ankieta została wypełniona na Internetowym Koncie Pacjenta lub w aplikacji mojeIKP, a po badaniu placówka prawidłowo wpisała do systemu zdarzenie medyczne i zamknęła skierowanie.

Otrzymasz e-skierowanie na drugie badanie. Umawiasz się na badanie.

Wykonujesz badanie.

Ankieta została wypełniona na Internetowym Koncie Pacjenta lub w aplikacji mojeIKP, ale po badaniu placówka nie odnotowała, że badanie zostało zrealizowane.

Nie widzisz e-skierowania na drugie badanie na IKP ani w mojeIKP.

Skontaktuj się z placówką, w której było badanie w ramach programu. Poproś o sprawdzenie, czy wpisała wyniki badania i zamknęła skierowanie. Jeśli problem nadal występuje, zgłoś sprawę do Centrum e-Zdrowia na e-mail ikp-pomoc@cez.gov.pl lub infolinię 19239.

Używasz IKP lub mojeIKP, ale ankietę wypełniła z Tobą przychodnia POZ lub infolinia. Placówka prawidłowo wpisała do systemu zdarzenie medyczne i zamknęła skierowanie.

Sprawdzasz na IKP lub mojeIKP, czy masz wystawione e-skierowanie na drugie badanie profilaktyczne. Umawiasz się na badanie.

Wykonujesz badanie.

Używasz IKP lub mojeIKP, ale ankietę wypełniła z Tobą przychodnia POZ lub infolinia. Po badaniu placówka nie odnotowała, że badanie zostało zrealizowane.

Sprawdzasz na IKP lub mojeIKP, czy masz wystawione e-skierowanie na drugie badanie profilaktyczne. Nie ma go.

Skontaktuj się z placówką, w której było badanie w ramach programu. Poproś o sprawdzenie, czy wpisała wyniki badania i zamknęła skierowanie. Jeśli problem nadal występuje, zgłoś sprawę do Centrum e-Zdrowia na e-mail ikp-pomoc@cez.gov.pl lub infolinię 19239.

Nie używasz IKP ani mojeIKP. Ankietę wypełniła z Tobą przychodnia POZ lub infolinia. Po badaniu placówka prawidłowo wpisała do systemu zdarzenie medyczne.

Twój lekarz POZ (przychodnia POZ) ma możliwość sprawdzenia, czy masz już wystawione e-skierowanie na drugie badanie. Możesz również udać się do dowolnej placówki, która realizuje badania w ramach programu, i dowiedzieć się, czy skierowanie jest dostępne. Umawiasz się na badanie.

Wykonujesz badanie.

Nie używasz IKP ani mojeIKP. Ankietę wypełniła z Tobą przychodnia POZ lub infolinia. Po badaniu placówka nie odnotowała, że badanie zostało zrealizowane.

Twój lekarz POZ (przychodnia POZ) ma możliwość sprawdzenia, czy masz wystawione e-skierowanie na drugie badanie. Poinformuje Cię, że nie masz e-skierowania.

Skontaktuj się z placówką, w której było badanie w ramach programu. Poproś o sprawdzenie, czy wpisała wyniki badania i zamknęła skierowanie. Jeśli problem nadal występuje, zgłoś sprawę do Centrum e-Zdrowia na e-mail ikp-pomoc@cez.gov.pl lub infolinię 19239.

 

Drugie badanie w programie Profilaktyka 40 PLUS

Szczepienie przeciw HPV

  1. Jak zapisać dziecko na szczepienie przeciwko HPV?
  2. Co zrobić, jeżeli podczas zapisywania dziecka na szczepienie przeciw HPV wyświetlił się błąd/z innych przyczyn nie mogę umówić terminu?

Możesz zapisać dziecko, które skończyło 11, a jeszcze nie skończyło 14 lat na szczepienie przeciw HPV:

  • przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
  • przez infolinię +48 800 100 101 (w godzinach 8.00–18.00)
  • w przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ).

Jak zapisać dziecko na szczepienie przez IKP:

  • zaloguj się na Twoje Internetowe Konto Pacjenta (Jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta)
  • wejdź w zakładkę „Uprawnienia”, a następnie „Konta Twoich dzieci”
  • przejdź na konto Twojego dziecka
  • wybierz zakładkę „Profilaktyka”, a następnie „Szczepienia”
  • wybierz „Umów się na szczepienie”
  • wskaż, przeciwko czemu chcesz zaszczepić dziecko (rejestracja będzie w przyszłości obsługiwać także inne szczepienia)
  • wybierz termin i miejsce
  • potwierdź wybór.

Najczęstsze problemy z zapisaniem się na szczepienie przeciw HPV

Czemu nie możesz zarejestrować dziecka

Co należy zrobić

Kłopoty z zapisaniem na drugą dawkę przez IKP, choć na IKP dziecka pierwsza dawka jest odnotowana. E-rejestracja jednak proponuje zapisanie dziecka na pierwszą dawkę.

Placówka medyczna albo nie wpisała pierwszego szczepienia, albo nie zakończyła prawidłowo procedury w systemie. W efekcie, choć na IKP jest informacja o pierwszej dawce, e-rejestracja nie pozwala na zapisanie dziecka na drugą dawkę. Skontaktuj się z punktem szczepień, aby zweryfikował i prawidłowo zakończył wizytę na szczepienie.

Dziecko spełnia warunki wiekowe, system twierdzi inaczej i nie pozwala zapisać dziecka.

 

Program bezpłatnych szczepień 9-walentną szczepionką Gardasil 9 obejmuje dzieci, które skończyły 11, a nie skończyły jeszcze 14 lat. Jeśli Twoje dziecko urodziło się w 2010 r. i pierwszą dawkę przyjęło przed ukończeniem 14 lat, to może otrzymać drugą dawkę również po 14. urodzinach.

Jeśli nie możesz umówić wizyty, mimo że dziecko jest w grupie wiekowej objętej programem, zgłoś to na e-mail ikp-pomoc@cez.gov.pl.

Brak skierowania na szczepienie przeciw HPV.

Na szczepienia przeciw HPV nie są wystawiane e-skierowania. Rodzic umawia wizytę na pierwszą, a następnie kolejną dawkę z zachowaniem właściwego odstępu.

Odstęp pomiędzy dawkami szczepionki wynosi od 6 do 12 miesięcy.

 

Brak dokumentacji medycznej na IKP

  1. Dlaczego na IKP nie ma informacji o zrealizowanym świadczeniu?
  2. Gdzie na IKP znajdę dokumentację medyczną?

Swoją elektroniczną dokumentację medyczną (EDM) możesz zobaczyć na Internetowym Koncie Pacjenta w zakładce „Historia leczenia”.

Obecnie masz dostęp do:

  • opisów badań diagnostycznych
  • wyników badań laboratoryjnych wraz z opisem
  • informacji od lekarza kierującego pacjenta do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, przepisanych lekach
  • wypisów ze szpitala
  • informacji wydawanej, gdy szpital odmawia przyjęcia pacjenta: o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych dalszych zaleceniach.

By na IKP dostępna była informacja o zrealizowanym świadczeniu lub elektroniczna dokumentacja medyczna, placówka musi wprowadzić je do systemu e-zdrowia. Jeśli nie widzisz na swoim Internetowym Koncie Pacjenta jakichś dokumentów, spytaj swojego lekarza, przychodnię lub diagnostę, czy umieścili je w systemie.

Przeczytaj Poznaj EDM

E-zwolnienia na IKP

  1. Kiedy na IKP będzie widoczne moje e-zwolnienie?

Od 1 grudnia 2018 r. lekarze (lub asystenci medyczni) wystawiają zwolnienia wyłącznie elektronicznie, nazywane w skrócie e-ZLA. E-zwolnienie jest automatycznie przesyłane na profil Platformy Usług Elektronicznych płatnika składek i do systemu ZUS. To duże ułatwienie dla pacjentów.

Na Internetowym Koncie Pacjenta Twoje e-zwolnienie będzie widoczne po 1–2 dniach od wystawienia. Jako pracownik nie masz obowiązku dostarczania e-zwolnienia pracodawcy. Przepisy prawa pracy nakazują Ci jednak powiadomienie go, w dowolnej formie, o Twojej nieobecności, najpóźniej w drugim dniu nieobecności.

Swoje e-zwolnienie znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta. Wejdź w kafelek „Historia leczenia”, a następnie w „Zwolnienia”.

Problemy z logowaniem na IKP

Najczęstsze problemy z logowaniem się na Internetowe Konto Pacjenta wynikają z:

  • prac serwisowych przeprowadzanych przez Centrum e-Zdrowia i dotyczących aktualizacji wersji IKP
  • braku dostępności profilu zaufanego, którym zarządza podległy Ministerstwu Cyfryzacji Centralny Ośrodek Informatyki
  • zmian w systemach bankowych i czasowej niedostępności usługi mojeID, dzięki której można logować się na IKP jak na konto w banku.

Jeśli przyczyną są aktualizacje systemów rządowych, informacja na ten temat jest umieszczana na pierwszej stronie portalu pacjent.gov.pl. Jeśli przyczyną są prace po stronie banku, informacja jest na jego stronie.

Problem z logowaniem pojawi się również, jeśli nie została przedłużona ważność profilu zaufanego (jest ważny 3 lata).

Jeśli korzystasz z aplikacji mojeIKP, do której możesz zalogować się własnym kodem, profilem zaufanym lub biometrią (np. odciskiem palca), musisz potwierdzić swoją tożsamość w 3 przypadkach:

  • przy pierwszym logowaniu się do mojeIKP
  • przy zmianie telefonu
  • cyklicznie co dwa lata.

Jeśli problemy z logowaniem się utrzymują, skontaktuj się z infolinią: ikp-pomoc@cez.gov.pl.